Puchar świata w e-sporcie jest obecnie znany jako Światowa Konwencja Sportu Elektronicznego (ESWC). Ten międzynarodowy konkurs obejmuje kilka eSportów, które odbywają się co roku. Zazwyczaj krajowe turnieje kwalifikacyjne odbywają się zwykle wśród drużyn z całego świata.
Tylko zwycięzcy kwalifikacji otrzymują prawo do reprezentowania swoich krajów w mistrzostwach. Popularność imprezy rośnie stopniowo, ale systematycznie. Obecnie przyciąga setki tysięcy widzów online z całego świata.
ESWC zostało stworzone przez francuską firmę Ligarena. Firma była wcześniej znana z organizowania mniejszych imprez LAN tylko we Francji. W 2003 roku firma zdecydowała się zaistnieć i zorganizować wydarzenie, do którego mogli wziąć udział uczestnicy z całego świata. To oznaczało narodziny ESWC.
Następnie firma rozrosła się i przekształciła się w Game–Services w 5005. Następnie w 2009 roku wprowadziła inną firmę o nazwie Games-Solution, która później przejęła własność jej marki. W 2012 roku agencja Oxent, specjalizująca się w sportach elektronicznych, przejęła ESWC.
Uczestnicy ESWC
W pierwszych mistrzostwach świata w eSportach, które odbyły się w 2003 roku, wzięło udział 358 różnych uczestników. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział 37 krajów, aby wygrać nagrodę pieniężną w wysokości 150 000 euro. Wydarzenie obejmowało tylko pięć gier. Do 2006 r. liczba uczestników osiągnęła 547, reprezentujących 53 różne kraje. Nagroda pieniężna również wzrosła do 400 000 dolarów amerykańskich. Liczba meczów również wzrosła do siedmiu.
Od tego czasu ESWC odbywa się co roku, a liczba uczestników stale rośnie z roku na rok. Jednak pula nagród wahała się w obie strony, aw niektórych latach pula nagród była niższa niż w poprzednich latach. W ciągu kilku lat zmieniła się również struktura wydarzenia, wprowadzając ulepszenia, które poprawiają wrażenia graczy i widzów.
Funkcje gier w ESWC
W 2003 roku na imprezie ESWC pojawiło się tylko pięć gier. Należą do nich Counter-Strike, Unreal Tournament, Warcraft III, Quake 3 i Counter-Strike Female. W 2004 roku do listy dodano Painkiller i Pro Evolution Soccer. Z każdym kolejnym rokiem pojawiały się także nowe gry.
Gran Turismo 4, Trackmania Nations, Defense of the Ancients, Special Force, FIFA, Need for speed, Guitar Hero, Super Street Fighter, Dota, Shoot Mania Storm, Tekken, Call of Duty, Just Dance i League of Legends to tylko niektóre z inne gry, w które kiedykolwiek grano w ESWC.
Za każdym razem, gdy nowsze wersje gry przedstawione w Turniej zostały wydane, zastąpiły starsze wersje. Na przykład FIFA 10 została zastąpiona przez FIFA 11 w 2011 roku, a następnie FIFA 13 w 2012 roku. Najwyższa liczba gier, jakie kiedykolwiek pojawiły się w jednym wydarzeniu, to dziesięć w 2010 roku.
Poza oficjalnymi tytułami turniej zwykle obejmuje kilka innych gier. Ogólnie rzecz biorąc, prawie wszystkie popularne e-sporty są zwykle rozgrywane, ale nie są prezentowane jako główne wydarzenia. Gry są podzielone na kategorie: walki, strzelanki FPS, wieloosobowe areny bitewne online, wyścigi, sport, strategia czasu rzeczywistego, strzelanki z perspektywy trzeciej osoby i gry karciane.
Zliczanie medali
Obecnie najwięcej medali posiada Francja, na które składają się 23 złote medale, 14 srebrnych i 25 brązowych medali. Na drugim miejscu są Stany Zjednoczone z 30 medalami, a za nimi Szwecja i Korea Południowa. Spośród wszystkich krajów, które kiedykolwiek brały udział w tym wydarzeniu, medale zdobyły tylko 32 kraje.